Instagram
onsdag 8 januari 2014

En eukalyptusbastu senare

Idag var jag helt slut som artist efter jobbet, trots att jag slutade redan vid tre och det till och med var lite ljust ute.. Det här med att kickstarta arbetet efter en periods vila tar lite tid för min kropp tydligen. Men istället för att dega (och somna) i soffan direkt föreslog mannen i mitt liv något som nog kommer upprepas ganska ofta: Oxievångsbadets relaxkväll. 

Tänk er ett badhus helt nedsläckt, endast levande ljus överallt och några mysiga runda lysklot som flyter i den ena poolen. Inte ett barn så långt ögat kan nå.. När det är dags för en bastusittning går man först ut på ett trädäck och in i en liten stuga där de byggt en bastu. Det är ganska mycket folk, men det känns lite som att alla känner alla, till och med så att man kan ana en kändis ibland dem. När bastusittningen startar kommer där in en tjej som jobbar på stället med en hink och en handduk. Hon häller eukalyptusvattnet på bastugrejen (jag bastar inte ofta..) och går sedan runt i den trånga bastun och svingar med sin handduk, det känns som ett skönt men svidande slag av värme och väldoft som sticker en i ansiktet och svetten rinner av mig. När hon är färdig tackar hon för sig, alla i bastun applåderar och lämnar bastun, och då stiger ett moln av dimma när de varma kropparna kommer ut i den kalla mörka luften. 

Vi går in, simmar några längder i motionsbassängen, stannar och småpratar med en trevlig och rättfram finska om kärlek och simning. Vi simmar några längder till, hoppar in i nästa bastusittning där finskan sätter några bråkstakar på plats, och jag sitter tills jag inte klarar värmen mer.
Sen åkte vi hem, och han var så pass piggelin att han också skulle åka skateboard efteråt.. jag däremot, fastnade framför Masterchef (där jag tror att den där skånska härliga tjejen verkar försöka sätta en catchfrase då hon säger 'övergott' hela tiden) med en härligt lättsam och trött känsla i kroppen och hår som luktar svagt av klor.

Den där 'dödstrött-efter-jobbet' känslan försvann dock och ersattes av den lättsamma tröttheten. Detta är väl värt att göra om och om igen.

1 kommentar:

  1. Låter riktigt härligt :) Tycker en blir så lugn av bastu.

    SvaraRadera

mitten

Senaste pins