Instagram
tisdag 14 november 2017

Min kontroversiella mammakropp

Den där mammakroppen kan verkligen starta debatter alltså, det är ju lite kontroversiellt. Jag har länge varit för kroppspositivism, och att alla ska gilla sina kroppar och uppskatta vad kroppen åstadkommit och varför den ser ut som den gör, och det är jag ju på sätt och vis forfarande, men nu har jag ju en egen mammakropp att förhålla mig till vilket ändrar tankebanorna lite. 
Det är ju mest det att den här mammakroppen inte riktigt känns som min kropp. Då vill jag lägga fokus på ordet känns, då det är egentligen mest känslan det handlar om. Att magen kanske blir skrynklig och brösten hänger annorlunda är inte riktigt vad som stör mig, det kan jag nog snarare se som bevis på vad min kropp åstadkommit.
Men det är som sagt känslan.  
Dels så passar inte mina kläder. Mina gamla jeans får jag inte på mig och allt annat sitter annorlunda. Kroppen gör mer ont, framför allt i ryggen och en ibland krånglande mage (vilket förvisso börjar lugna sig, inte så konstigt när alla organ ska hitta rätt plats igen efter att ha huserat en bebis..). Jag svettas mer än jag någonsin gjort, huden är snustorr och även hårbotten reagerar annorlunda genom att bli väldigt fet nästan direkt efter att jag tvättat håret, samtidigt som längderna är snustorra.  
Det känns lite som att det är tabubelagt att prata om att man inte är nöjd, eller så tolkas det som att man fiskar komplimanger och det gör jag absolut inte. Jag är tacksam för att min kropp burit på en liten människa, och att den höll ihop så bra som den gjorde, men nu vill jag ha tillbaka mig själv. 
Får se hur jag åstadkommer det. 
Egentligen så vet jag hur man gör, men det är just görandet som kan vara lite ansträngande.
Men men, med lite jävlar anamma och en massa planering bör det nog gå vägen. 
Jag vill nog mest bara säga att det är okej både att vara nöjd och att inte vara nöjd. Jag förstår nu mer än någonsin att kroppspositivismen framför allt handlar om att du själv ska tycka och tänka om din kropp och ingen annan. Så det är precis lika fel för någon att säga att du ska vara nöjd, som det är för dem att anse att du ska gå ned i vikt snabbt efter förlossningen. 
För det är din kropp och de ska skita i vilket.. så tänker jag. 
Hur hanterade ni era mammakroppar? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins