Instagram
fredag 20 oktober 2017

Prata inte om #Metoo om du är gubbslem



I samband med #Metoo kampanjen som sköljt över världen som en löpeld har så pratas det ju om detta överallt nästan, och jag har på många håll sett kvinnor som klagar på att det i vissa fall är män som får ta plats i rutan och ge sina åsikter om ämnet. Jag kan nog tycka att det är bra att vi får en nyanserad bild av det hela, och det vore ju bra om en man som uttrycker sig bra kan inspirera fler att ta en titt på sitt eget beteende.
Men ska en man vara med i tv och prata om detta bör han ha rannsakat sitt inre gubbslem först, och kanske dubbelkollat med en kompis om det är vettiga åsikter.
För ett felaktigt sätt för en man att prata om #Metoo kunde man se på nyhetsmorgon i morse (<--länk till klippet). 
Erik Hörstadius sitter i en panel och säger att det är jätteviktigt att vi inte får gå miste om vardagen och festens glädjerika flört, någon farbrors halvfulla tafs som inte är illa menat, livets smuts, att folk gör bort sig.. 
🤦🏼‍♀️

Alltså denna mannens formuleringar känns ju som "jag är inte rasist, men.." fast om sexuella trakasserier istället ("Jag är inget gubbslem, men jag tycker att farbrorn ska få taffsa lite om det är på skoj" typ..). För det är tydligen väldigt viktigt att chefer tar ansvar för sina anställda gubbslem, men de måste få fortsätta göra bort sig på fyllan..? Eller vad?
Jag går inte med på det, och han har missat en jättepoäng här. 
Så Erik, tänk på det här:
DET ÄR INTE DU SOM DRABBAS AV DEN FULLA FARBRORN!
 Du får jättegärna tycka att fulla gubbslem ska få tafsa på dig, för all del, men nu pratar du om något som roar dig på någon annans bekostnad. Du har inte varit med om detta flera gånger under hela ditt liv, medan i stort sett varenda kvinna jag känner har träffat på och blivit utsatta för så jävla många fulla farbröder som säkert inte menar något illa men som ändå beter sig som om våra kroppar är till för deras nöje och njutning. och det är inte glädjefyllt alls utan bara jobbigt och kränkande. 

Så nej. Den fulla farbrorn får inte fortsätta tafsa på mig för att du anser det vara livets glädjeämne. 
Ska du säga så dumma saker i tv så tycker jag hellre att du bör hålla käften och låta en kvinna ta rampljuset istället.

och för övrigt finns det en bra lösning på problemet på arbetsplatserna nu. För varje Gubbslem som får sparken på grund av att de betett sig illa, ersätt dem med en kvinna!
Då ska ni få se att problemet med gubbkulturen faktiskt försvinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins