Instagram
måndag 17 oktober 2016

Multitask i matväg

Idag har jag slutat tidigt på jobbet och passade på att shoppa en del mat som fungerar att förbereda för resten av veckan. Jag är inte sådär strikt med kosten precis, blir jag sugen på någonting så äter jag det. Men framför allt är jag sugen på att inte laga mat, och att få i mig nyttig mat snabbt är ju rätt positivt. Speciellt på vardagar när tiden är lite knapp.. eller nja, orken kanske det snarare handlar om.

Så sötpotatis i ugnen är min enklaste idé. Folie på och in i ugnen på 200 grader (i en varmluftsugn) i ca en timme så har man sötpotatis i flera dagar. Jag brukar värma en halv i taget och äta med smaksatt creme fraîche. Det blir liksom inte enklare än så. 
 och så kikärtor såklart. Älskar dessa! Förvisso inget som kommer vara längre än just ikväll, men när ändå ugnen var igång kunde jag lika bra slänga på ett paket på en plåt. Denna gång kryddade med garam masala, lite olivolja, salt och peppar. 
Det tar runt 20-30 minuter på 200 grader, men skaka om dem en eller två gånger så de blir jämnt rostade. 
 De blir riktigt knapriga och goda! 
Sen har jag en kryddig quinoagryta i min crock pot, men det kan jag visa nästa gång. Om det är gott, annars skippar vi nog den :)

Det är en del mat här nu märker jag. Mat och paus liksom. Men ja, så är läget och mitt fokus just nu verkar vara rätt mycket kring mat, så det får helt enkelt vara så. 
Bloggen speglar mig liksom, och då får den hänga med i mina svängar helt enkelt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins