Instagram
tisdag 7 juni 2016

Kryddig bönbiff med Bonduelle

Inlägget är i samarbete med Bonduelle

På bilden nedan ser ni kvällens middag, som inte alls var fy skam om jag får säga det själv. I samarbete med Bonduelle.se fick jag i uppdrag att laga god och enkel mat med lite av deras produkter. Kikar ni på deras sida finns det ytterligare massor med recept, och det är ju gött om man kan få lite mer vegetarisk och nyttig inspiration till vardagen. 
(Bonduelle finns att köpas på Coop och Bergendahls)
 Så då fick jag hemskickat en snygg låda med produkter ur deras sortiment, som i stora drag består av bönor och majs på konserv. Produkterna är av väldigt hög kvalitet och jag blev väldigt glad när jag läste att deras konservburkar är gjorda så att inga konstiga hormonändrande ämnen har kontakt med maten, som annars kan vara fallet när det gäller mat på konserv. 
Nu har de även en tävling på sin facebooksida HÄR där ni kan vinna en låda med alla deras konserver, så in och tävla med er! 
Till just detta recept som jag slängde ihop ikväll användes dessa burkar:
Kikärtor. Dessa rostade i lite kryddor blev typ bäst av allt, hur enkelt som helst! 
Så tänkte jag typ burgare eller biffar av bönmix och majs. 

Såhär gjorde jag: 
(Sammanfattning av alla ingredienser finns efter alla bilder).

Kryddiga bönbiffar med krispiga kikärtor och zucchinipasta.
Häll av vätskan från kikärtorna och skölj dem lite snabbt. Krydda sen med Garam masala, Cayennepeppar och ingefära efter smak. Salta och peppra, samt tillsätt lite olivolja. Rör om lite och sprid ut dem på en plåt. 
Där har jag dessutom lagt några vitlöksklyftor (inte skalade) och dränkt dem i lite olja (ingen mer olja på kikärtorna!) för att de ska rostas under tiden. 
200 grader (190 i varmluft) i ca 20 minuter.

Under tiden fixar vi biffarna. 
 Samma procedur, häll ut och skölj av lite snabbt (ej nödvändigt med majsen). 
Mixa kalaset med en stavmixer och krydda sen med chili, kanel, paprikakrydda och lökkrydda. Jag tillsatte dessutom lite frusen koriander. Jag tillsatte även en matsked majsmjöl i smeten, och sen lite ovanpå biffarna när jag format dem till små biffar. Tanken var att det skulle hjälpa till att hålla ihop dem, men det kan nog vara en god idé att doppa dem helt i majsmjöl innan de hamnar i stekpannan för att få dem att hålla ihop ordentligt. 
ja, men sen rikligt med olja i pannan och stek biffarna på medel till hög värme. Försök att bara låta dem ligga tills ni kan se lite på kanterna att de börjar bli fasta, och känn efter lite. De var lite svåra att hålla ihop. Men goda blev de :)

Till detta valde jag att göra en zucchinipasta som jag bara snabbt värmde i pannan efter att jag stekt biffarna, utan att tvätta pannan emellan. Bättre att använda allt det goda ju :)

Sås gjorde jag av att pressa ut den rostade vitlöken, och blanda den med lite turkisk yoghurt, tahini, salt och peppar. Väldigt enkelt. 
 och något som i alla fall jag uppskattade enormt här var att jag inte hackat någonting. Jag har i stort sett bara öppnat burkar och blandat ihop saker. 
 Kikärtorna blev supergoda och knapriga också. Vore nog toppen att ha på en sallad, eller bara som de är om man är sugen på något lätt att tugga på framför tv:n. 
 Ja men här har ni då kvällens nyttiga och gröna middag på burk.
Mer sånt säger jag. 

Ingredienser:
1 burk Bonduelle kikärtor
Ingefärskrydda
Garam masala
Cayennepeppar
salt
peppar
olivolja

4-5 vitlöksklyftor
ca 3 dl turkisk yoghurt 3,5%
1/2 tesked tahini

1 burk Bonduelle bönmix
1 burk Bonduelle Gourmetmajs
20 gram frusen koriander
chilikrydda
kanel
paprikakrydda
lökkrydda
ca 2 msk majsmjöl

1 zucchini att göra pasta av. (eller gör en grönsallad, funkar nog lika bra). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins