Instagram
måndag 11 april 2016

Snabb lax i solskenet

I vår lägenhet har vi det lyxiga problemet att vi måste rulla ned gardinerna i vardagsrummet eftersom vi får in så mycket sol. Idag var det ju till och med så pass soligt på balkongen att det nästan var läge att sitta ute och äta. Men efter att jag suttit där i strax över en halvtimme redan idag, i bikiniöverdel och shorts (!) kände jag att min blekfishy behövde en paus. Det kan ju vara smart att ta det lite lugnt i början innan huden vant sig.. 
Men något som solen gör mig sugen på är lätta somriga rätter, och för mig är lax en sådan rätt. 
Jag orkade dock inte hålla på att spendera någon direkt tid på att laga maten, så detta tog mig runt en kvart att göra från början till slut, och laxen blir klar på en minut med Malins microvariant som jag från och med nu alltid kommer använda.. 
Lägg en laxfilé (krydda med något valfritt, jag tog salt och citronpeppar) i en plastlåda med lock (som ligger lite löst på), micra på högsta värmen i en minut (mer eller mindre beroende på laxbit och micro såklart, men för mig blev det perfekt med en minut). 
Laxen blir jättegod! och jag är väldigt petig när det gäller lax, den får inte vara minsta lilla torr. 
Så lite pommes i ugnen (i brist på annat, trodde vi hade mer broccoli..) med gul lök, paprika, vitlök, oregano och olivolja. En sås gjord på lätt turkisk yoghurt med pesto, salt och peppar. Broccolin och tomaterna sprayade jag med lite balsamico och smakade av med salt och peppar där med. 
Klart på en kvart alltså. Hur gött som helst (och runt 11 points per portion för den som undrar). 

Men den här solen gör mig sugen på så mycket annan mat. Jag längtar efter hemmagjord nypotatissallad med ädelost och basilika, grillade majskolvar.. till och med grillad korv med bröd kan jag bli pepp på. Doften av en grill, känslan av gräs under bara fötter.. 
snart snart snart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins