Instagram
tisdag 30 december 2014

Nyhetsmiddag i sista minuten

Råkar det vara någon som fortfarande sitter och fnular på vad man ska laga för middag i morgon, när hela året slutar, så kan ni få lov att sno min pre-nyårsmiddag rakt av. Den blev rätt bra om jag säger det själv. 

Förrätten:
 Det första är ett lite rent hittepå, eller en spinn på gratinerad hummer som jag baserade på lite olika recept på nätet, samt vad jag hade i kylskåpet just då. Man kan välja att servera rätten i själva hummerskalet, men jag skippade det eftersom det inte såg lika aptitligt ut, och jag har ju en skejtare som är lite halvt rädd för skaldjur.. 
Iris gratinerade hummer
(räcker till fyra formar)
Köp en hummer. En fryst sådan, gärna en som kostar 39.90kr för då mår man bra i själen. Tina den och klyv den med en vass kniv och lite muskler. Gröp ur köttet och krossa klorna för att få ut så mycket som möjligt. Blanda det med 3 hackade champinjoner, en tesked pesto, en hackad vitlöksklyfta och ca 100 g riven ost. Blanda hela kalaset väl och häll i små ugnsfasta formar, alternativt i själva resterna av hummerskalet. Salta och peppra efter smak. 
Hyvla lite ost över formarna sedan så att det hela ser lite gratängigt ut. 
in i ugnen i 20 minuter. 
Servera gärna med en liten klick lätt crème fraîche eller något liknande. 
Hur lätt som helst. 

Huvudrätten:
Denna rätt kan jag inte ta credd för då jag fått receptet av fina människor, men ack vad jag anser att alla ska prova. Det är faktiskt riktigt enkelt, och jag gjorde en upptäckt när jag lagade den igår; nämligen att det även fungerar med entrecote! I orginalreceptet står det rostbiff, men att man även kunde använda fransyska och i affären kunde jag inte komma ihåg vilket jag skulle köpa så det blev entrecote.. Så ja det fick ju bli det.. och det gick hur bra som helst :)

Delikatessgryta med ädelost
(räcker till fyra personer)

Strimla 600 g rostbiff (eller fransyska, eller tydligen entrecote) och bryn i en gryta eller traktörpanna. Ta lite lite salt och peppar (sojan och osten är salta i sig så det bästa är att bara salta lite och ge hela grytan mer i slutet om det behövs). 
Rör ned 1/2 matsked kinesisk soja och 1/2 matsked rödvinsvinäger. 
Smula sönder 75 g ädelost (dock brukar jag ta minst det dubbla.. och sen lite som jag äter direkt..) på köttet och låt smälta på svag värme. Häll till sist i 3 dl vispgrädde (eller 5 som jag gjorde) och 1-2 tsk dijonsenap. 
Låt grytan koka i en stund och rör om då och då. Smaka av köttet hur mört det blir. En timme eller så brukar vara lagom. 
Allra bäst är att servera med hasselbackspotatis, men vanlig klyftpotatis blir toppen det med. och en god sallad.

Tadaa! Det blir ett väldans fint nyår sådär. 
Det blev i alla fall en väldigt trevlig måltid på en måndag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins