Instagram
onsdag 20 augusti 2014

Hur könsrollen stjälper barnen

En klockren reklam detta. Den visar kortfattat och övergripande vad som händer med barn när de tillskrivs egenskaper endast på grund av sitt kön, inte på grund av sin personlighet eller intresse. 
Jag ser det redan, hela tiden. Flickor får höra gång på gång att de är fina, att de har så söta kläder och gulliga klämmor. Pojkar får höra att de är tuffa, snabba och har coola monster på sig. Flickorna som föredrar jeans och t-shirt får inte samma uppmärksamhet och jag har hört talas om exempel där flickor får utbrott på morgonen om de inte kan få ha klänning på sig eftersom det bara är då fröken ser henne och säger att hon är fin. 

Jag har hört talas om pojken som ville ha tofs i håret men blev kallad för en söt flicka av fröknar som gjorde en så stor grej av det att han blev obekväm och tog av den.

Jag har hört exemplet om pojken på sex år som fick ha nagellack av sin mor, men hon blir bemött av stötta vuxna som ifrågasätter hennes val att låta honom välja själv, tänk om hon gör honom till bög?
Jag tänker på denna artikel där en pojke tycker om sina klänningar, men får lära sig i förskoleålder att han bör skämmas när han använder detta plagg, eftersom det är ett tjejplagg och därmed har det förnedrande för honom att ha det. 

Jag undrar vad det blir av dessa barn som vi trycker ned i könsrollernas trånga formar, eller rättare sagt vad vi går miste om. Tänk vilka starka individer vi kan uppfostra om de får höra redan från början att de duger precis som de är, och de får välja att göra precis vad de vill, oavsett vilken könstillhörighet samhället lägger på de olika aktiviteterna. 

Och det svåraste av allt, försök komma på andra komplimanger till barnen som inte handlar om deras utseende och kläder. 
Så de så länge som möjligt kan förstå att de duger precis som de är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins