Instagram
fredag 21 mars 2014

På tal om mysbelysning

Häromveckan var jag och Malin och shoppade lite inredning till hennes lägenhet. Hon ville få det mysigt hemma och så hittade hon en snygg taklampa hon ville ha. Vi kom in på att snacka om just hur viktig belysningen är för mysfaktorn i ett hem. 
 I mitt vardagsrum har jag till exempel inte ens en fungerande taklampa, jag jobbar istället med punktbelysning. Jag har tre lampor i vardagsrummet, två bordslampor och en golvlampa, alla är placerade i var sin hörna av rummet för att sprida ut ljuset så mycket som möjligt. Beroende på hur ljuset faller ifrån fönstret kan jag sedan reglera hur mycket mysbelysning det behövs i rummet. Sen får jag ju bättra på myset med levande ljus också, så klart! Men belysningen från taklampan har jag faktiskt aldrig känt att jag saknar, snarare tvärtom! 
Perfekt för värmeljus! Detta kom mannen i mitt liv på för någon månad sedan.. Jag tappade hakan lite faktiskt.. 
Ibland har jag varit hemma hos personer som bara använder sig av en taklampa i ett helt rum, ska det sedan bli lite mysigt framåt kvällen släcks taklampan och den enda ljuskällan är levande ljus... då får jag spänningshuvudvärk av att anstränga ögonen..
Sen är det ju väl värt att nämna att alla lampor i mitt hem är lågenergilampor, jag köper inget annat. Både ur miljösynpunkt men även min ekonomi gynnas av det i längden (yes, vuxenpoäng på långsiktigt tänk!). Man kan faktiskt se hur mycket pengar man sparar och hur mycket koldioxidutsläpp man drar ned på via miljökalkylatorn Här och Här.

Inlägget är ett redaktionellt samarbete med Lysman.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins