Instagram
tisdag 12 november 2013

Plötsligt får barn göra som barn gör

 Den nya leksakskatalogen från Toys R' Us gör alla rätt, de har lyckats producera en katalog som inte gör mig lite kräkfärdig av den fruktansvärt onödiga segregeringen av pojksaker och flicksaker. Enligt Svenska Dagbladet anser vissa utländska medier att katalogen visar på hjärntvätt, indoktrinering och manshat.. men jag skulle nog vilja påpeka att det är det exakt motsatta. 

I mitt jobb som förskollärare arbetar jag med de allra yngsta, och detta är vad jag ser; barn leker med leksaker som är roliga. Punkt. När barn är små är de naturligt nyfikna och leker med allt möjligt, precis som det ser ut här i katalogen där barn av båda kön leker med alla möjliga leksaker helt utan stigmatisering. Först när de börjar bli större och upptäcker att omgivningen ger dem mer uppmärksamhet och uppmuntran när de leker med leksaker som passar deras könsroller börjar de falla in i de roller som samhället känner sig mest bekväm med.
Bilder: Skärmdumpar från Toys R' Us
Denna katalog räddar inte det svenska samhällets barn från att falla in i stereotypa könsroller, men det kan förskjuta processen lite. Barnen som tittar i katalogen kanske får upp ögonen för leksaker som de annars inte sett åt, och lär sig saker i den nya leken som de annars gått miste om. De kan även starta diskussioner, med vänner, föräldrar och skolpersonal om vad som anses accepterat att leka med och hur det kan komma sig, och det måste nog vara det allra viktigaste.
Att diskussioner skapas och nya tankefrön sås i stora och små hjärnor lite här och var. 

Jag blir jätteglad av sånt här. 
Heja Toys R' Us!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins